Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pár užitečných informací ke zdraví

9. 3. 2013

Pod tímto odkazem najdete docela bohaté tabulky nutričních hodnot různích potravin.

Je to dost podrobně zpracované co do výrobků potravin a všiml jsem si že někde je uveden i výrobce.

 

http://www.lucy.cz/energeticke-tabulky/

 


 

DALŠÍ A TAKTÉŽ VELMI PODROBNÝ

 

zdrav.potravina.cz

 


 

Pro majitele chytrých telefonů, je určen zajímavý prográmek a na stránce je video k představeni programu. Nemám moznost to vyzkoušet, nemám telefon s androidem, ale vypadá to užitecně.

Program spolupracuje se strankou www.ZdravaPotravina.cz

 

http://www.nutriatlas.cz/

 

________________________________________________________________________________

 

Pokud Vám muzu doporucit par rad:

 

1) BILKOVINY

je dobré vynechat bílkoviny (maso, samotná vejce, sýry atp) po 16h.

Tělo trávi nejaký čas, vetšinou 4-8 hodin. Pokud sní človek bílkovinu odpoledne nebo večer, větsinou jí tělo nestráví a přes noc dochazi k

hnilobným procesům nestrávených bilkovin.

Ve střevě a to má za následek vnitřni "otravu" organismu. Tělo si s tim poradi,

ale je to zátěž a projevuje se únavou. Pokud clovek jí například maso

na noc, dost dobře si může všimnout následujícího rána jakoby unavených kruhů pod ocima "z nevyspaní". To ledviny dostaly zabrat. Lehce jde zkusit nejist pár dnů na noc bílkoviny, každý funguje trošku jinak a každý má jiné předpoklady k tráveni. Pokud byste zkusili nějaký čas bezmasou stravu, včetně absence ryb, na toaletě by Vás překvapil podstatně méně výrazný zápach. Nejím maso od roku 2007 s tím, že živočišné produkty jako sýry, máslo, vejce jím nadále.

Co jsem vysadil v poslední době je mléko. Pokud byste se chtěli dovědět něco o krabicovém mléku, na internetu je dostatek informací. Jedná se o vodu do které jsou lopatou házeny zbytky mléčné výroby. Tuto informaci mám od člověka, který nám na fakultě nedávno přednášel a byl u zavádění

krabicových mlék v 90. letech. Mléko je marketingově popularizováno,

jako zdroj vápníku. Sýry však mají mnohem více vápníku, logicky jde

o koncentrovanou formu mléka. Mléko jsem nahradil sojovým nápojem, který má zajímavý název po ušákovi co má rád zelí. (jistě znáte a slušně chutná).

Co nejím maso, vyhýbají se mi běžné zimní chřipky, rýma a cítím se

zdravěji a spokojeněji. Jsem také mnohem citlivější na podněty,

taková je moje osobní zkušenost.

 

2) SŮL

je dobré solit co nejméně, jídla jsou už tak dost slaná. Sodík (NaCl-chlorid sodný) je v těle nezbytný, avšak ve vyšším měřítku je toxický a usazuje

se v tele. Dočetl jsem se, že, zdravější variantou kuchyňské soli je je KCl (chlorid draselný). Jak bylo uvedeno v článku, draslík tělo bezproblémů vylučuje a draslík také napomíhá odbourávání nadbytečného sodíku z těla.

V nejbližších dnech mám v úmyslu zakoupit KCl z vyhledaného zdroje na internetu. V prodejnách se zdravou výživozu můžete narazit na tuto sůl,

nebo spíše na směs NaCl a KCl.

 

3) CUKR

Cukr s rozumem, ale je potřeba nezbytně k životu. Mozek a srdce nutně potřebují kyslík a glukozu. Ten kdo si myslí, že zhubne, když přestane jíst

cukry a tuky, se žalostně mýlí. Tuky se spaluji vzdy v ohni cukru a jen

a pouze za pritomnosti kysliku (aktivita kterou udychame a nelapáme po dechu). Snadnou metodou je "talk test", kdy při pohybové aktivitě musíme

být schopni souvisle mluvit. Metabolismus funguje tak chytře, že cukry

může přeměňovat na tuky, když je nespotřebované ukládá do zásob a naopak tuky štěpí b případě potřeby (zátěž) na cukry (glycerol->glukoza).

 

4) TUK

Tuky jsou pro život nezbytné, protoze vitamíny A,D,E,K jsou rozspustné

pouze v tucich, stejne jako jsou ke vstřebání vitamínů nezbytne mineralni latky.

 

5) VODA

Čista voda je nejlepši pro organismus, především je nezbytný přísun vody

při fyzické zátěž, kdyi by se mělo dostatečně pít v malých dávkach,

aby nebyly zatěžovány ledviny. Tělo se  ochlazuje pocením, odsoluje se (zbavuje nepotřebných látek a sodíku) a jsou velke úbytky vody.

   Pokud človek sni zeleninu, ovoce, nebo pečivo, neměl by půl hodiny před a hodinu po požití pít vodu.

Ovoce, zelenina i pečivo začínají s vodou kvasit. Kvašeni nadýmá, způsobuje únavu a především hodně výrazně zpomaluje proces trávení, což má za následek nedostatečné vstřebávání živin z potravy. Na živiny bohaté ovoce

a zelenina přijdou vniveč a ještě se clovek cítí malátný.

 

6) HUBNUTÍ

    Pokud jste se rozhodli hubnout a začnete jakýmkoliv způsobem

"hladovět",  pak Vám doporučuji vždy nějakou pohybovou aktivitu. Mohou to být delší procházky, což může nahradit i "běhání" po obchodech .

V případě výrazného snížení přísunu potravy, tělo automaticky snižuje svůj

energetický výdej pro běžné denní činnosti (bazální aktivita). Z toho plyne,

že jakmile začnete opět normálně jíst Váš denní výdej energie se snížil

přizpůsobením na méně stravy. Tělo má po hladovění nižší energetický

výdej a proto Vaše běžná strava znamená ještě vyšší přísun energie než

před začátkem hubnití. 

 

Příklad:

(čísla jsou smyšlená a orientační jen pro názorné pochopení procesu)


Váš příjem je 7000 KJ (strava)

bazální aktivita 1500 KJ (běžná denní činnost)

Váš výdej je 4500KJ

Váš příjem je o 1000KJ vyšší než výdej.


Napadne Vás, že byste měli denně snížit příjem o 1000KJ a hlídáte si stravu, jíte méně.
Váš denní příjem klesne na 6000KJ ale s tím klesne postupně i Váš energetický výdej při bazální aktivitě, protože tělo je chytré a šetří energii.


Co se stane?


Za 1 měsíc se sníží Vaš hmotnost o 3 kg a Váš energetický výdej bazální aktivity klesne z původních 1500KJ na 1000KJ.


Opět začnete jíst běžně, protože jste nedosáhli změny životního stylu.


Váš příjem je 7000 KJ (strava)

bazální aktivita 1000 KJ (běžná denní činnost)

Váš výdej je 4500KJ

Váš příjem je o 1500KJ vyšší než výdej.

 

Tato skutečnost je Vám všem velmi dobře známa pod názvem JOJO EFEKT.

   Zabránit tomu můžete jedině tím, že při sníženém přísunu energie budete současně v pohybu, abyste udrželi výdej energie.

 

Proto je v tomto případě ideální snižit svůj příjem o 500KJ

a zvyšit svůj výdej o 500KJ.

 

pozn.

 

ideální je úbytek 0.5 - 1kg za měsíc. Když jste přibrali, taky to nebylo 5kg

za měsíc. U výrazně obézních jedinců to můžou být 1-2kg za měsíc.

Důležitý je dobrý pocit a pozvolná změna, která je dlouhodobě udržitelná.

Tukové buňky se množí pouze do dospělosti, pak se již nevytváří

a mohou jen zvětšovat svůj objem. Berte to jako pozitivní zprávu

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA